Consells sobre l’alimentació dels 0 als 3 anys

L’alimentació dels 0 als 3 anys és un període clau per a aconseguir una bona salut i uns hàbits alimentaris que permetin a nens i nenes créixer amb les millors condicions possibles. L’any 2016 l’agència de Salut Pública va emetre una guia dins el Pla Integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable amb les recomanacions més actualitzades. Aquí en fem un resum i algunes recomanacions que us animem a llegir.

Imatge guanyadora del concurs ‘Promou la lactància materna 2019’ del nostre hospital. Autora: Noelia Peña Títol: “Només tu i jo”

1.La lactància materna és el millor aliment que es pot oferir al lactant els primers 6 mesos de vida i hauria de ser exclusiva o principal durant aquest temps. En els casos que no es desitja o no és possible l’alletament matern, la lactància artificial també hauria de ser l’aliment bàsic els primers 6 mesos.

2. Fins a l’any d’edat la lactància continua sent l’aliment principal. És molt important assegurar un bon aport.

3. Al voltant dels 6 mesos s’inicia la introducció de l’alimentació complementària de forma progressiva. En cas necessari es pot iniciar entre les 17 setmanes (aproximadament 4 mesos) i els 7 mesos d’edat, en funció de la maduresa i les necessitats de l’infant de la família. Hi ha diverses formes d’iniciar l’alimentació complementària:

Tradicional: s’inicia amb triturats i purés. S’aconsella anar oferint trossos o aliments menys triturats si el nen compleix uns requisits i són aliments segurs.

Alimentació dirigida per l’infant (“Baby led weaning”) es tracta d’una nova modalitat on és el propi infant qui agafa els aliments i els porta a la boca i per aquest motiu els aliments són sencers o a trossos principalment i fàcils de gestionar pel lactant.

Per poder fer aquest tipus d’alimentació cal complir els següents requisits:

  • Els pares o cuidadors han d’estar sempre presents mentre mengen.
  • El/la nen/a ha de mostrar interès pel menjar, portar-se les mans a la boca, haver perdut el reflex d’extrusió (els lactants petits treuen la llengua cada cop que noten algun sòlid a la boca) i poder mantenir-se assegut. Això s’aconsegueix al voltant dels 6 mesos. Al principi serà poca quantitat i anirà aprenent amb el temps.
  • Oferir aliments segurs amb forma de palet allargat perquè els puguin agafar bé. Per exemple: poma bullida, plàtan, verdures o carns bullides.
  • No donar mai aliments amb risc d’ennuegament, que cal evitar fins als 3-5 anys: fruites seques senceres, trossos de poma i pastanaga no cuits, grans de raïm o cireres, crispetes, salsitxes (sobretot tipus Frankfurt), caramels…

4. La quantitat depèn de la sensació de gana i sacietat del nen/a. No hem de forçar mai el nen a menjar més del que necessita.

5. Pel que fa a la quantitat de proteïnes de la dieta s’ha de tenir en compte no excedir la quantitat recomanada pel pediatre per aconseguir una dieta equilibrada.

6. Com i quins aliments introduïm? Respectant una diferència de 3-5 dies entre la introducció de cada aliment, es poden anar introduint gairebé tots els aliments saludables (veure excepcions) progressivament.

Podem introduir cereals amb gluten o sense (preferentment integrals), fruites, llegums, ous cuits, carn i peix, oli d’oliva verge extra, fruites seques aixafades o mòltes.

Excepcions:

  • La llet de vaca sencera la introduirem a partir dels 12 mesos. Als 9-10 mesos podem oferir petites quantitats de iogurt natural o formatge tendre. Les llets de creixement no són necessàries.
  • Els peixos grans (emperador, caçó, tintorera, tonyina i peix espasa) tenen gran quantitat de mercuri i no s’aconsellen fins als 3 anys.
  • Els vegetals de fulla verda (espinacs, bledes) són rics en nitrats i cal evitar-los abans dels 12 mesos, o donar una petita quantitat menor al 20% del plat total.

7. Es comença a oferir aigua quan s’introdueix l’alimentació complementària, sobretot en èpoques de calor que ha de ser més abundant. No s’han d’oferir begudes ensucrades.

8. No s’ha d’afegir mai sal ni sucre als àpats abans dels 12 mesos.

9. A partir dels 12 mesos es pot començar a afegir una mica de sal, però s’ha de seguir evitant el sucre, mel, aliments processats i superflus (xocolata, flams, postres làctiques, galetes, brioixeria, xarcuteria…), fins a tan tard com sigui possible i en la menor quantitat possible.

Així doncs, si voleu saber-ne més podeu llegir el document de “Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys)” (Agència de Salut Pública de Catalunya) i a gaudir de l’alimentació de la primera infància!

Més informació: Alimentació del nadó (Canal Salut de la Generalitat)

Dra. Núria Nevot Casas
Dra. Mª Lluïsa Masiques Mas

Servei de Pediatria
Hospital General de Granollers

By |2021-02-04T11:58:22+00:00gener 21st, 2021|Pediatria|Comentaris tancats a Consells sobre l’alimentació dels 0 als 3 anys