Humanització UCI

Les Unitats de Cures Intensives (UCIs) han estat tradicionalment espais tancats, centrats en l’atenció del pacient greu en un espai controlat, molt medicalitzat i amb un estricte horari de visites per a les famílies.

Amb l’avenç tecnològic i científic s’ha millorat la pràctica mèdica però, probablement, els aspectes humans han quedat una mica aparcats. El pacient crític és un pacient especialment vulnerable, en situació límit i necessita una atenció especialment confortable i humana.

A causa de la complexitat dels tractaments i en un context d’estrès, la UCI és un lloc on hi ha sorolls (respiradors, alarmes), massa llums encesos i un gran volum de converses. Tot això dificulta mantenir el ritme del son i, juntament amb l’abundant medicació que rep el pacient, pot afavorir l’aparició d’un estat confusional. En aquesta situació, el contacte amb les persones conegudes i estimades pot mantenir la connexió amb la realitat i fer prevenció de l’aparició de desconcert.

Tenint en compte que hi ha suficient evidència científica al respecte, cal proposar-se fer un procés de canvi per integrar a les famílies en les cures del pacient greu ingressat a la UCI. És per això que la restricció de visites a les unitats de cures intensives s’està qüestionant. En els últims anys es comença a parlar d’humanitzar l’atenció al malalt crític i, a la vegada, tenir en compte als seus familiars en una doble vessant: d’una banda, aprofitar l’efecte beneficiós per al pacient que té el contacte amb els seus familiars i, d’altra, donant resposta també a les necessitats emocionals que aquests puguin tenir.

La UCI de l’Hospital General de Granollers s’ha plantejat un canvi de model centrat en el pacient i la família, seguint el projecte “Humanitzant les UCIs“. Es tracta d’organitzar la UCI per millorar la privacitat, el benestar i el confort de pacients i famílies tenint en compte les seves necessitats personals i emocionals. En aquest sentit s’ha iniciat un procés de millora en la relació assistencial amb els següents objectius: ampliar els horaris de visita per tal que un familiar pugui estar sempre al costat del pacient; intentar que els familiars participin en la cura del pacient i fer-los-hi una atenció individualitzada; potenciar la formació continuada de l’equip assistencial; millorar la comunicació amb els familiars, tant la informació com l’acollida i fer enquestes de satisfacció, tant a pacients i familiars, com al personal assistencial.

Dr. Pau Garro Martínez
Cap del Servei de Medicina Intensiva

Dra. Xènia Sist Viaplana
Cap d’Àrea del Malalt Crític